sábado, 15 de setembro de 2012

Jornada de Plantas Medicinais na Terapia e na Nutrição

http://fcts.ulusofona.pt/index.php/eventos/simposios/details/62-Jornada%20Plantas

Famílias palestinas cultivam horta em terraços nos acampamentos para refugiados

Segundo agência da ONU, nível de insegurança alimentar na região cresceu 7% entre 2010 e 2011.

Cultivos dentro de casa são alternativa para diminuir insegurança alimentar nos acampamentos palestinos

Asmahan Ramadan e sua família tiram centenas de fotos no terraço de sua casa, mas as imagens não são deles mesmos nem do superpovoado acampamento para refugiados onde vivem. “É como criar um filho”, disse Ramadan, sorrindo, sob a malha metálica que protege a pequena estufa instalada no terraço do prédio onde mora. Tomates, pepinos, berinjelas, feijão e outros vegetais, pendem de dezenas de plantas cultivadas em quatro fileiras de tubos. Sobre estes tubos, outros canos menores e com buracos irrigam esse original jardim duas vezes por dia, sob os cuidados de Ramadan, seu marido e os quatro filhos.

A família, regularmente fotografa para não perder nem um milímetro o crescimento das plantas. “Me sinto mais forte. Planto algo e como o que produzo. Contribuo com minha família e isso gera um bom sentimento”, afirmou Ramadan. Este projeto familiar também inspirou alguns vizinhos. Hoje, 11 famílias administram estufas semelhantes nos terraços de suas casas no acampamento para refugiados de Dheisheh, perto da cidade de Belém, na Cisjordânia. A ideia também se propaga para outros lugares: já foi instalada uma estufa no acampamento de Aida, que fica próximo, e há mais iniciativas semelhantes planejadas em outros lugares.

O projeto foi iniciado no começo deste ano pela Karama, uma associação local palestina com sede em Dheisheh, que oferece programas educativos e de capacitação de jovens e mulheres. Essa organização forneceu às famílias infra-estrutura básica e sementes. O financiamento veio de uma doação de US$ 8 mil, feita por um antigo trabalhador voluntário internacional. Yasser Al Haj, da Karama, informou que a organização escolhe para o projeto famílias com maiores necessidades financeiras. Também tem o objetivo específico de fazer as mulheres palestinas se sentirem mais independentes e envolvidas no sustento de suas famílias.

Texto e foto: Jillian Kestler-D’Amours/IPS | Dheisheh (Palestina)

Data: 15.09.2012
Texto completo no link:

Referências sobre interações de plantas medicinais e fitoterápicos com medicamentos


Sobre a palestra de ontem, no VIII Congresso Internacional de Nutrição Clínica Funcional, conforme alguns pediram, as referências sobre interações:

ALEXANDRE, R. F., BAGATINI, F.; SIMÕES, C. M. O. Potenciais interações entre fármacos e produtos à base de valeriana ou alho. Revista Brasileira de  Farmacognosia, v.18, n.3, p.455-463, 2008.
Link: 

CORDEIRO, C.H.G., CHUNG, M.C. AND SACRAMENTO, L.V.S. Interações medicamentosas de fitoterápicos e fármacos: Hypericum perforatum e Piper methysticum. Revista Brasileira de  Farmacognosia, v.15, n.3, p.272-278, 2005.
Link:

FUKUMASU, H. et al. Fitoterápicos e potenciais interações medicamentosas na terapia do câncer. Revista Brasileira de Toxicologia, v. 21, n. 2, p. 49-59, 2008.
Link:

NICOLETTI, M. A. et al. Principais interações no uso de medicamentos fitoterápicos. Infarma, v.19, n. 1/2, 2007.
Link:


VEIGA JUNIOR, V.F.V.; PINTO, A.C.; MACIEL, M.A. Plantas medicinais: cura segura? Revista Química Nova. v. 28, n.3, p. 519-528.
Link:

Evolutionary trees of traditional medicine plants provide hints for drug-makers


There’s a bizarre mindset that divides medicine into “natural” (made from plants; untainted by villainous pharmaceutical companies; delivered to your veins by forest animals) and everything else (“man-made” pills fashioned from profits and poisons). The reality, of course, is that many of the drugs used in our hospitals and pharmacies come from plants. Willow bark contains salicylic acid, the main ingredient in aspirin. Paclitaxel (taxol) was isolated from the bark of the Pacific yew tree; today, it is used to stop cancer cells from dividing.  The rose periwinkle has given us vinblastine and vincristine, both used to treat leukaemia.

These examples scratch the surface of what the botanical world has given us, and what it might still offer. Of the tens of thousands of plants used in “traditional medicine”, a piddling proportion has been tested for chemicals with medical benefits. How do we find the rest? How do we go about the business of “bioprospecting”? One solution is to tap the knowledge of indigenous populations, who still rely on plants for traditional medicine. When they get sick, how do they heal themselves?

But this approach has problems. Traditional use doesn’t always imply an actual medical benefit, and the chosen plants might not yield interesting chemicals any more readily than the species around them. Many attempts to follow such leads have ended in the drug-development cul-de-sac. To make matters worse, collating traditional knowledge involves fieldwork and training, and is both expensive and time-consuming.

Meanwhile, the tools of molecular biology have become faster and cheaper. Companies can afford to gather large collections of plants, and screen their constituent chemicals en masse. Why filter them any further when you can test thousands of samples at once? But Haris Saslis-Lagoudakisfrom Imperial College London thinks that this scattershot approach to bioprospecting is a mistake. To him, traditional knowledge still has great value in honing our search for tomorrow’s drugs.

He made his point by creating a family tree (a phylogeny) of over 20,000 plant species from New Zealand, Nepal, and the Cape of South Africa. Around 1,500 of these are used in traditional medicine and these, rather than being spread out throughout the family tree, are actually clustered in certain branches. The “hottest” branches contained 60 per cent more traditionally used plants that you’d expect if they were distributed randomly.

As one example among many, rushfoil (Croton) and physic nut (Jatropha) are close relatives form the spurge family, and are both used to treat malaria in Nepal. “We know that close relatives can share many of the chemical compounds they produce,” says Saslis-Lagoudakis, “so our results suggest that the use of Croton and Jatropha to treat malaria is due to underlying shared chemistry between them.”

Saslis-Lagoudakis also found that people tend to use related plants from the three continents to treat medical conditions that afflict the same organs. For example, members from the soapberry family (Sapindaceae) are used to treat digestive problems in New Zealand (Alectryon), Nepal (heartseed and Ceylon oak) and South Africa (jacket plum). Since these places are so distant, and their native floras are so radically different, it’s likely the people there discovered the properties of their local plants independently.

To Saslis-Lagoudakis, these trends suggest that plants don’t make their way into a healer’s repertoire through superstition or chance. Instead, it’s their medical properties – their bioactivity – that makes them useful. And since drug manufacturers search for those same properties, the evolutionary relationships between traditionally used plants could help to guide their search.

But Michael Heinrich from University College London cautions that there could be other explanations for the results. Saslis-Lagoudakis thinks that the close relationships between traditionally used plants reflect their chemistry. Heinrich wonders if it reflects their “weediness”. Weeds are more likely to be found and used, and families that are rich in weeds – such as daisies and mints – are a common part of traditional repertoires. “If you have to search for something to treat your diarrhoea, would you walk up to the Welsh mountains and try to get a rare endemic species or just use what grows in your backyards?” says Heinrich.

Still, it seems that bioprospectors are already on the path of using traditional knowledge, even if they’re not aware of it. When Saslis-Lagoudakis listed all the plants that have yielded chemicals either already in use, or going through trials, he found that they’re more likely to belong to groups being used in traditional medicine, and to the “hot” branches of his family tree.
Within these branches, question marks hang over more than 80 percent of species. They haven’t been checked by bioprospecting companies, and many aren’t being used by traditional healers. We have no idea what chemicals they contain, and Saslis-Lagoudakis writes that they “have high potential to deliver new medicines”.

He thinks that even in the era of cheap powerful molecular biology, traditional knowledge can make bioprospecting programmes more effective in three ways. They can tell us which conditions plants are used to treat, which could help to focus our tests. They can reveal which parts are used, and which organs can be ignored.  And they can show how the plants are processed before being used, which “indicates how best to prepare a plant sample for testing.”
“We hope our new methods in how traditional knowledge can be used to search for new drugs will direct bioprospectors back towards traditional medicine, and encourage more ethnobotanical fieldwork,” he says.

Heinrich agrees with the need for more fieldwork, especially in “the many understudied regions of the world, such as Southern Africa, New Zealand, and South and Central America”. But he cautions that bioprospecting companies also take other considerations into account, like how different new compounds will be to existing ones, and how more effective they will be to existing gold standards. It’s not just about the chemistry; it’s about the applications too.

Reference: Saslis-Lagoudakis, Savolainen, Williamson, Forest, Wagstaff, Baral, Watson, Pendry and Hawkins. 2012. Phylogenies reveal predictive power of traditional medicine in bioprospecting. PNAS http://dx.doi.org/10.1073/pnas.1202242109

Photos by Stan Shebs (left) and Neelix (right)

Data: 11.09.2012
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Australia celebra su Día Nacional de las Especies Amenazadas.


Australia celebra hoy, 7 de septiembre, su Día Nacional de las Especies Amenazadas. El zoo de Sídney ha sacado a «pasear» a varios de sus huéspedes más representativos. Los animales han hecho las delicias de los ciudadanos presentes en la plaza Martin.
Canal NATURAL quiere aprovechar la oportunidad para mostrar otros individuos igual de atractivos y en similar situación de riesgo de desaparición.

El mono sin nariz de Myanmar (Rhinopithecus strykeri) fue descrito en 2011 en el noroeste de la antigua Birmania. La Lista Roja de la Unión Internacional para la Conservación de la Naturalezalo cataloga entre aquellas variedades en Peligro Crítico. Las causas: la deforestación de su hábitat y su captura, tanto accidental (al caer en trampas para ciervos y cerdos salvajes) como premeditada (sus huesos se emplean en la elaboración de remedios medicinales).

La baja natalidad del pato havelda (Clangula hyemalis) detectada desde mediados de los 90 lo ha situado dentro del grupo de taxones Vulnerables. El hecho de que las parejas de pato cola larga no saquen adelante tantos polluelos se relaciona con una mayor presión de los predadores (roedores) y un empeoramiento del cuerpo de las hembras, así como porque hay temporadas en que deciden no críar.

La iguana San Pedro Nolasco (Ctenosaura nolascensis) ha entrado este año en la misma categoría -Vulnerable- que su compañero anade. El tamaño exacto de su población se desconoce, pero se calcula que existen unos 2.500 ejemplares en la isla mexicana que les da nombre, limitados a tres kilómetros cuadrados. El cambio climático supone su principal problema, ya que las elevadas temperaturas resultan muy perjudiciales para sus huevos. Los fenómenos naturales extremos registrados en su territorio (desde huracanes a sequías) ponen en jaque su hogar y alimento.

El fantástico sapo venenoso (Ranitomeya fantastica) del norte de Perú ha pasado de ser una Preocupación Menor a una variedad Próxima a la Extinción, debido a que se congrega en una reducida demarcación (lejos de la cual es imposible detectarlo) y al comercio internacional de mascotas.

El caballito de mar del Pacífico (Hippocampus ingens) se distribuye a lo largo y ancho de la región oriental de este océano. Su estatus de Vulnerable se debe a su demanda por parte de los acuarios de todo el mundo y la medicina tradicional de distintos países asiáticos. Los caballitos de mar, con frecuencia, acaban en las redes de los mariscadores. Además, son peces especialmente sensibles a la degradación ambiental de sus ecosistemas.

El Conus mercator de la costa de Senegal se encuentra Amenazado, como la mayoría de los caracoles cónicos, al ofertarse a los turistas como suvenir en los mercados de Dákar, por ejemplo. Durante los últimos quince años se ha evidenciado cómo su tamaño ha menguado, víctimas de la contaminación marina que genera el desarrollo industrial.

El cardamomo Tsao-ko (Amomum tsao-ko) oriundo del norte de Laos y Vietnam y el sur de China, empleado con propósitos medicinales, está siendo estudiado desde el punto de vista genético para potenciar su cultivo, ya que su continuo declive (en plantas maduras) es tangible.
Foto: cardamomo Tsao-ko
wikipedia
Data: 10.09.2012
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Espanha: Enfermeras vascas se formarán sobre el uso de las plantas medicinales


El Colegio de Enfermería de Álava ha organizado un curso para que las enfermeras en ejercicio amplíen su formación con conocimientos de las terapias naturales y el uso de plantas medicinales tradicionales.

El cursillo prevé incluso una salida al campo para que las profesionales sanitarias conozcan la flora y las plantas autóctonas con propiedades medicinales.

El último día elaborarán una pomada sanjuanera, un remedio muy tradicional empleado para distintas afecciones de la piel, golpes, hematomas o incluso quemaduras y que en su composición lleva más de veinte plantas.

La presidenta del Colegio de Enfermería de Álava, Hosanna Parra, ha explicado hoy en un comunicado que aunque todavía se está lejos de países europeos que incluyen terapias naturales en su sistema público de salud, hay un creciente interés por parte de la población y del colectivo enfermero hacia este tipo de remedios.

Según parra, "la utilización de estas terapias sirve como complemento al sistema de salud tradicional y puede ser muy útil en problemas emergentes en la sociedad actual".

Tras la primera sesión de reconocimiento de las plantas autóctonas con capacidades medicinales, se enseñará al colectivo de enfermeras cómo deben recogerlas y utilizarlas (en fresco o secándolas y qué parte de la planta emplear), cómo elaborar los remedios (en infusión, maceraciones, pomadas o cremas) y su aplicación y duración del tratamiento.

Araceli Bejarano, una de las docentes de este curso, ha explicado que "este tipo de medicinas funcionan de forma más lenta, no es tan rápido como el medicamento convencional, pero son más sanas ya que no dejan residuos en el organismo".

Bejarano ha especificado que acudir a los remedios tradicionales "no supone renunciar a la medicina tal y como se conoce hoy en día, sino que puede ser un complemento a la misma".

Esta experta en plantas autóctonas y sus usos populares ha destacado que en el caso de dolencias menores, como catarros o resfriados, se puede encontrar el remedio en el entorno natural, con, por ejemplo, un jarabe de tomillo, que ayuda a combatir a los virus y bacterias, y llantén, una planta que ayuda a hacer fluidas las mucosidades.

La utilización de estos remedios también puede aplicarse a dolencias mayores, como hernias y afecciones del corazón.
Las propiedades del espino albar permite regular el ritmo cardiaco y la tensión, tiene un efecto calmante y es muy útil para el insomnio.

No obstante, Bejarano ha insistido en la importancia de un diagnóstico previo de la enfermedad que se padece por parte del sistema sanitario y la necesidad de emplear siempre el sentido común.

De igual manera, si se tiene una patología grave es indispensable consultar con el profesional sanitario la utilización de estos remedios.

Data: 14.09.2012

Curare na Raiz da Questão


Texto: Julino Soares

Vivemos em um tempo onde somos bombardeados por informações, muitas delas sobre “dicas de saúde” ou receitas de “chás para curar de tudo”, mas temos que nos perguntar: – Essas informações estão corretas? São seguras? Será que funciona mesmo?

Muitas das informações e propagandas sobre plantas medicinais buscam apenas vender algum produto supostamente milagroso (“É 100% Natural”) e/ou não tem base científica para comprovar os benefícios. Por outro lado, algumas pessoas buscam apenas compartilhar o seu conhecimento e os benefícios que obteve com o uso de determinada planta, mas se esquecem de que cada pessoa pode responder diferentemente a um tratamento. Bom, como se diz por ai “De médico e louco todo mundo tem um pouco”.

Para que possamos fazer uma análise crítica das informações é importante conhecermos o uso técnico das palavras, entre muitas outras informações. De qualquer forma, o mais seguro sempre é consultar um profissional da saúde, mas vamos conhecer alguns termos de uso frequente:

Planta Medicinal: “Espécie vegetal cultivada ou não, utilizada com propósitos terapêuticos. Chama-se planta fresca aquela coletada no momento de uso e planta seca a que foi precedida de secagem, equivalendo à droga vegetal”².

Droga Vegetal: “Planta medicinal ou suas partes, que contenham as substâncias, ou classes de substâncias, responsáveis pela ação terapêutica, após processos de coleta, estabilização e/ou secagem, podendo ser íntegra, rasurada, triturada ou pulverizada”².

Então, a planta medicinal é aquela utilizada em estado natural, e geralmente possui grande tradição na medicina popular. Quando esta planta medicinal passa por algum processo (secagem, trituração, pulverização), para melhor uso e conservação, é chamada de droga vegetal. É interessante saber que “o termo droga teve origem na palavradroog (holandês antigo) que significa folha seca”³.

Essas informações são muito importantes, pois as plantas medicinais tem um prazo de validade mais curto que as drogas vegetais, mas ambas podem apresentar problemas de contaminação microbiológica, quantidade de substâncias medicinais e identificação botânica.

No caso dos fitoterápicos, esses problemas são melhor controlados, pois existe um controle sanitário (ver textos complementares 1 e 2); mas qual é a diferença entre eles? “Quando a planta medicinal é industrializada para se obter um medicamento, tem-se como resultado o fitoterápico. O processo de industrialização evita contaminações por microorganismos, agrotóxicos e substâncias estranhas, além de padronizar a quantidade e a forma certa que deve ser usada, permitindo uma maior segurança de uso”¹.

Esperamos ter ajudado um pouco na compreensão desses termos, mas principalmente em chamar a atenção das pessoas de que devemos ter um olhar mais crítico sobre todas as informações e propagandas que chegam até nós.
Que tal nos enviar suas dúvidas e sugestões para os próximos textos?

Referências

ANVISA. Disponível em: goo.gl/MYv9S. Acesso em: 11 de setembro de 2012.
BRASIL. Programa Nacional de Plantas Medicinais e Fitoterápicos. Brasília : Ministério da Saúde, 2009. 136 p.
CEBRID. Centro Brasileiro de informações sobre Drogas Psicotrópicas. Livreto informativo sobre drogas psicotrópicas. SENAD, São Paulo, 6ª edição, 2010.

Data: 13.09.2012
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quinta-feira, 13 de setembro de 2012

Estudo propõe tratamento de cárie com plantas medicinais


Link: http://www.fapeam.am.gov.br/noticia.php?not=6975

Resumo de notícias sobre eventos com o tema plantas medicinais

Semana: 17 a 23 de setembro de 2012

Pinhal da Serra - I Seminário Regional de Plantas Medicinais de Pinhal da Serra foi um sucesso

Com a participação de mais de 130 pessoas, a 1ª edição do Seminário Regional de Plantas Medicinais de Pinhal da Serra, foi realizado no dia cinco de setembro. O evento que teve como principal objetivo divulgar a técnica da fitoterapia e agregar conhecimento a municípios vizinhos, contou com a presença de especialistas renomados como a bióloga Cecília Cipriano Osaida, que ministrou a palestra “Cultivo e Beneficiamento de Plantas Medicinais”. 

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Tucunduva - Ervas e plantas medicinais serão temas de 5° edição de evento em Tucunduva

A aplicabilidade e os benefícios de ervas e plantas medicinais serão apresentados durante o 5º Seminário de Ervas e Plantas Medicinais, na próxima quarta-feira (12/09), em Tucunduva, no Noroeste do Estado. No evento, que ocorrerá no salão paroquial do município, haverá exposição de trabalhos e experiências realizadas pela Pastoral da Saúde São Lucas, bem como de ervas e plantas medicinais sob a coordenação da Emater/RS-Ascar e da Pastoral. 

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Lavras - População recebe orientações sobre plantas medicinais

A última atividade da Semana Esaliana foi realizada na Praça Doutor Augusto Silva, na manhã desse domingo (9): o evento “Semeando Saúde com Plantas Medicinais” levou à população orientações sobre a utilização de plantas medicinais e medicamentos fitoterápicos.

O evento foi organizado pelo Setor de Plantas Medicinais, Aromáticas e Condimentares do Departamento de Agricultura (DAG) da UFLA. Participaram do evento professores do DAG, estudantes da especialização lato sensu em Plantas Medicinais, de iniciação científica, mestrado e doutorado, médicos, enfermeiras, botânicos, agrônomos e farmacêuticos.

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Pela UFRJ
Rio de Janeiro - 2ª Semana da Árvore no Horto Universitário

Oficinas para estudantes da rede pública sobre uso de plantas medicinais e aromáticas, cultivo de horta doméstica e aproveitamento de resíduos orgânicos, são algumas das atividades programadas para a 2ª Semana da Árvore, promovido pela Prefeitura Universitária, que acontece entre os dias 17 e 21 de setembro, no Horto Universitário.

Link:

Ciência e cultura popular juntas no uso de plantas medicinais


A ciência, a cultura popular e a medicina alternativa são unânimes: as plantas medicinais têm o poder da cura para vários males que atingem o corpo e a alma. Arnica, aroeira, ipê roxo, espinheira-santa, camomila e alcachofra são algumas das plantas mais comuns utilizadas com o fim de evitar e sanar enfermidades, igualmente receitadas por pesquisadores, terapeutas e comerciantes. A unanimidade se encerra por aí: quando o assunto é forma de tratamento, receita e dosagem, cada fonte de saber enxerga o consumo das plantas medicinais de forma bem particular.

Para a farmacêutica Aparecida Pires, o uso dos chamados fitoterápicos - como são chamados os medicamentos naturais feitos à base de plantas medicinais – podem ser utilizados em parceria com os remédios convencionais. “As pessoas podem e devem fazer uso da medicina alternativa, o que não pode é deixar de visitar o médico ou usar qualquer medicamento, seja fitoterápico ou não, de maneira excessiva. Tudo em excesso prejudica”, alerta a farmacêutica. Ela complementa afirmando que apesar do crescimento do uso da medicina alternativa no Brasil, ainda há muito a fazer. “Estamos engatinhando, temos uma flora muito rica, que precisa ser estudada”, destaca.


A farmacêutica é proprietária da Farmácia Sal da Terra, localizada no bairro do Derby, Centro do Recife, que produz medicamentos homeopáticos e florais. A maioria das plantas utilizadas para a fabricação dos florais são importadas de São Paulo, colhidas em determinado horário e submersas em água mineral. “O cultivo e a colheita devem ser feitos de forma criteriosa, por isso a importância do estudo das plantas medicinais”, enfatiza.

Nesse ponto, a pesquisadora da Universidade Federal de Pernambuco (UFPE), Evani Araújo, mestre e doutora em farmácia com linha de pesquisa na área de plantas medicinais, concorda com a farmacêutica. Para ela, a ciência tem o papel de orientar o consumo na cultura popular. “Não existem leis para regularizar o uso de plantas pela população, as pessoas usam de forma indiscriminada. Para a Agência Nacional de Vigilância Sanitária (Anvisa) certificar a eficácia de uma planta para tal doença leva anos de pesquisa e o custo é alto”, destaca. 

Evani explica que o uso popular das plantas ajuda a ciência quando identifica algum resultado prático, simbolizando o primeiro passo para a descoberta. “A população é a fonte da nossa pesquisa, até porque não vamos pegar qualquer matinho na estrada e fazer pesquisas. Nós começamos a estudar a planta, nós fazemos os testes em cima do que as pessoas disseram, isso é positivo”.


Apesar disso, ela orienta que não é seguro o uso de qualquer planta de forma indiscriminada. “As pessoas costumam dizer: 'quando não ajuda, também não atrapalha', mas não é assim que funciona. A toxicidade crônica do vegetal precisa ser estudada”. Um episódio é lembrado pela pesquisadora, em relação ao uso do chá da planta Confrei. “Houve um tempo em que todos tinham um litro de chá de Confrei na geladeira, já que ela tinha propriedades anti-inflamatórias e era muito usada em contusões. A partir disso, a universidade decidiu estudar a planta em ratos e depois da autópsia do animal foram encontradas doenças degenerativas, como câncer no rim, pulmão e fígado. Ou seja, a planta pode não causar problemas imediatos, mas a longo prazo pode originar uma doença”, alerta.

Por último, entra a cultura popular, simplificando a ingestão das plantas para o tratamento de doenças. No ponto 98 da Rua da Praia com o Mercado de São José, no Centro do Recife, o comerciante Claudemir Ferreira Gomes, mais conhecido como “Doutor Raiz” medica chás, raízes, plantas e “garrafadas” para todos as males do corpo e da alma. Para o comerciante, não tem muito mistério. “A coisa certa é ensinar certo. O camarada não vai pegar quixaba, aroeira, canela, caju roxo e arnica e fazer um remédio só, não pode. Tem que saber para que cada planta serve”, ensina.


O comércio de Dr. Raiz já é conhecido nos arredores do Mercado de São José, local onde ele atua há 44 anos. Ele revela que um dos remédios mais procurados é para “fígado crescido”. “Quando chegam aqui com a barriga crescida, já sei que é problema no fígado e indico uma garrafada de picão preto, também conhecido como picão da praia. Três colheres por dia e não tem erro”, indica.

No local, os clientes ainda encontram remédio para câncer (feito à base de Avelois), artrite ou artrose (Arnica), inflamação nos ossos e tuberculose (raiz de Macaíba), problemas de estômago (Espinheira-santa), vários tipos de verme (o chamado “Caseiro Sertanejo”), entre outros. Para as mulheres com problemas de cisto ou miomas, o Dr Raiz indica a raiz de Unha-de-Gato e para emagrecer, o chá Sete Ervas. Ele finaliza a entrevista reafirmando o poder das plantas: “Eu tenho cliente senador, deputado, vereador e até governador que procura meus medicamentos. Eu aprovo a cura pelas plantas”.

Texto: Suzan Vitorino Do NE10
Data: 12.09.2012
Link:
http://ne10.uol.com.br/canal/cotidiano/saude/noticia/2012/09/12/ciencia-e-cultura-popular-juntas-no-uso-de-plantas-medicinais-367405.php

Nova Zelândia: Separate cultures use similar plants for medicine - research


Researchers looking at Bioprospecting - the sourcing of drugs from traditional medicines - have found that three geographically separate cultures, including Maori, use similar plants for the same healing purposes.

The research has also found that closely related plants often share therapeutic properties. The study published in the Proceedings of the National Academy of Sciences collated information on medicinal plant use from Aotearoa, Nepal and South Africa.

The co-director of the Indigenous Bioresources Research Group at Macquarie University in Sydney, Joanna Jamie says the study highlights the benefit of developing strong relationships with custodians of traditional knowledge.

Associate Professor Jamie says there is a shift towards engaging with customary knowledge.
She says natural products are still where the majority of new remedies start and folk medicine plays a big part in identifying those organic materials.

Copyright © 2012, Radio New Zealand
Data: 13.09.2012
Link: http://www.radionz.co.nz/news/te-manu-korihi/115800/separate-cultures-use-similar-plants-for-medicine-research

Espanha: Las plantas medicinales, mejor si son ecológicas

Menta, romero, tomillo, hierbabuena..., hasta cien diferentes variedades de plantas medicinales se cultivan y cosechan en España entre primavera y otoño. Esta semana se recoge tila, manzanilla y milenrama.

No todas añaden a sus reconocidas propiedades el elemento diferenciador de la agricultura ecológica.

Una finca en Navarra, con un área de cosecha de 75.000 kilómetros, ofrece desde hace diez años al mercado nacional la "esencia" de cada planta cultivada con métodos totalmente orgánicos. Este año exporta a Francia y se prepara para el público alemán.

Su director, Jesús Cia, explicó a EFEverde cómo un proyecto sin ánimo de lucro, cuyo fin es la inserción laboral en el medio rural de personas en situación de exclusión, ha conseguido el reconocimiento de Naciones Unidas por sus buenas prácticas agroalimentarias.

"La nuestra es una plantación única en España, con 50 variedades de cultivo propio y una cartera de 100, con otros agricultores, en lugares donde el clima nos lo permita", añadió Cia, cuya empresa cuenta con la certificación ecológica española (CPAEN) y la correspondiente europea.

¿Qué es el cultivo ecológico?

El cultivo ecológico, recordó, no permite utilizar ni pesticidas ni abonos químicos y "solo empleamos compost (abono) hecho por nosotros y curamos nuestras plantaciones con preparados que hacemos con las propias plantas".

En Josenea, como se conoce el proyecto, la cosecha empezó en abril, con la melisa, recomendada para afecciones digestivas, del sistema nervioso, taquicardias y arritmias.
Dependiendo de la planta, indicó Cia, se recoge la raíz, las hojas, o las flores o incluso la planta entera.

Las flores de manzanilla (dulce y amarga, digestivas y recomendadas para las afecciones menstruales) y las del tomillo (antiséptico que se utiliza para catarros, sinusitis y asma), son las primeras de la cosecha y lo último, ya en otoño, las raíces de valeriana (que calma los nervios) y equinacea (que aumenta las defensas).

Las mas características de Josean son la manzanilla dulce, la manzanilla amarga, la tila, la caléndula (antiinflamatoria), el espino blanco (que regula la tensión arterial), el tomillo, el orégano (para la tos), el hisopo (aumenta las defensas), la lavanda (contra la ansiedad y el estrés) y la menta poleo (remedio contra el tabaco).

Desde hace tres años, cultivan "para consumo propio" estevia o stevia, "una de las plantas mas interesantes de hoy en día" por su potente dulzor, a pesar de no tener azúcar.
Según Cia, la stevia, una planta subtropical tradicionalmente utilizada en Argentina, Brasil, Bolivia y Paraguay, "ha sido maltratada y prohibida por los organismos de control europeos mediatizados por los intereses de unos pocos".

La stevia

Unas 300 veces más dulce que el azúcar y con un regusto a regaliz "en verde", la stevia "es una de las mejores plantas, sobre todo para los diabéticos, y se considera que activa la producción de insulina del páncreas".

Si no se ha comercializado aún masivamente en occidente, es por los intereses "vergonzosos" de la industria internacional de la alimentación que no puede "patentar" la planta, apuntó Cia, aunque en Japón, dijo, se vende libremente desde hace 15 años.

Se le atribuyen distintas propiedades dietéticas, medicinales y hasta medioambientales, ya que sin calorías, ni grasas saturadas, ni azúcares, ni colesterol, carbohidratos o cafeína, la stevia no tiene índice glucémico (que registra el azúcar en sangre), no se procesa en el hígado y es más antioxidante que el té verde.

Por las plantaciones de Josenea, que utiliza energía eléctrica propia, de placas solares, dos aerogeneradores y baterías que acumulan la electricidad, han pasado 25.000 personas, en cumplimiento de su filosofía de puertas abiertas y transparencia con la que pretenden "predicar con el ejemplo".

Las maquinas de recolección y los sistemas de secado son de diseño propio. El secado se realiza utilizando la energía solar y caldera de biomasa.

Su producto certificado lleva marca propia o de terceros, pero siempre certificado ecológico.

Texto: Ana Cerrud (EFE)
Data: 09.09.2012
Link:

Traditional medicine practice in Nigeria: Targets and transformation


Text of the keynote address by Professor Olukemi Odukoya of the Department of Pharmacognosy, Faculty of Pharmacy, University of Lagos at theAfrican Traditional Medicine Day Celebration organised by Lagos State Traditional Medicine Board.

Mr Halfdan Mahler (1978) a former Director General of the WHO stated as follows: We at the WHO pledge ourselves to an ambitious target, to provide health for all by the year 2000. This ambitious goal is quite simply beyond the scope of the present health care system and personnel trained in modern medicine.

Note that the main Target is health! Not for one household but for All! Through Primary Health care!

The importance of traditional medicine as a source of primary health care was first officially recognised by the World Health Organisation (WHO) in the Primary Health Care (PHC) Declaration of Alma Ata in the former USSR (1978) and has been globally addressed since 1976 by the Traditional Medicine Programme of the WHO. 

That Programme define traditional medicine as: The sum total of all the knowledge and practices, whether explicable or not, used in diagnosis, prevention and elimination of physical, mental or social imbalance and relying exclusively on practical experience and observation handed down from generation to generation, whether verbally or in writing.

This approach was endorsed by the International Conference on Primary Health Care. The declaration of Alma Ata, in describing PHC, referred to the need for a variety of health workers including Traditional Medical Practitioners (TMP's) who are suitably trained socially and technically to work as a health team and to respond to the expressed needs of the community. TMP's include: herbalists, bone setters, TBA's traditional psychiatrists, spiritual healers and other specialists. These traditional practitioners are recognised in some countries by the community as providers of health care who use herbs, animal and mineral substances and certain other methods.

Lagos State Government has been the pace-setter in the adherence to the Alma-Ata declaration with the establishment of the first Traditional Medicine Board in 1980 by Alhaji Lateef Kayode Jakande's administration; the law has been reviewed over and over to meet the challenges of modern day trend in the practice of traditional medicine, with the inauguration of board members of Traditional Medicine Board which is to implement the Lagos State Health sector reform law as it affects the practice of Traditional Medicine in the State.

Vital role of traditional medicine in PHC: 

The traditional system of medicine is engrained in our culture, and a large population of the Nigerian population depends on this indigenous system for relief.

About 80 per cent of the people in the developing world depend on traditional medicine for primary health care. This is due to the fact that orthodox medicine is mostly out of reach in both physical terms as hospitals are far away from the rural populace and in financial terms, the poverty level is high. Solutions to economic problems are therefore seriously hampered by poverty and ignorance to diseases.

The relative ratios of traditional practitioners and University-trained doctors in relation to the whole population in African countries are revealing. In Ghana, for example, in Kwahu district, for every traditional practitioner there are 224 people, compared to one university trained doctor for nearly 21,000 people. The same applies to Swaziland where the ratios are 110 people for the number of traditional practitioners, in Tanzania it is 30,000 to 40,000 in comparison to 600 medical doctors. In Malawi, there are 17,000 traditional medical practitioners and only 35 conventional medical doctors in practice. Where are we in Nigeria with records?

The work force presented by Traditional Medicine Practitioners (TMPs) and traditional Birth Attendants (TBAs) is an important resource for the delivery of PHC. Over two-thirds of births are delivered by local or traditional midwives or TBAs. In some rural areas, TBAs are the only source of assistance and care and deliver over 90 per cent of the births.

Texto completo no link:

quarta-feira, 12 de setembro de 2012

Fruit trees and useful plants in Amazonian life


Publicação já citada no blog, mas essa é a versão em inglês


Bali-India Foundation developing 10,000 plants for medicinal purposes


JAKARTA: The Bali-India foundation is developing over 10,000 species of medicinal plants that aim to be used to cure a number of diseases, the foundation`s chair, Dr. Somvir, said on Monday.

Many species of medicinal plants were imported from India and planted along with hundreds of other local species from Bali and other regions of Indonesia in a spacious plot of land in Banjar Gunung Sari area, Tegal Linggah village, Sukasada sub district, Buleleng, about 80 km north of Denpasar, reported Indonesia’s ANTARA news agency.

Dr. Somvir explained that the medicinal plants “had been cultivated there for about two years and were given organic fertilisers as part of efforts to regain the soil`s fertility in the slopes near the hilly areas.” He continued that “the medicinal plants would be ready to be processed into medical herbal products after four to five years of cultivation, leading Bali to expect different environment-friendly medicines to become available in its markets in the next two or three years.”

While waiting for the right time to process them into medicinal herbal products, the foundation is also making efforts to increase its species collection from a number of regions in Indonesia, such as the East Nusa Tenggara province.

The development of medicinal plants by the Bali-India foundation is also expected to help encourage local people to develop the same business where prospect in the future is promising. Dr. Somvir said that the pilot medicinal plant project was being developed on a 1.5 hectare plot of land in the first phase and would be developed further on wider swathes of land in upcoming phases.

Experts in Indonesia have been conducting research on medicinal herbs since last year to ascertain their medicinal properties that might help cure diseases.

The research is expected to explore the possibility of herbal medicines to be included in doctors` prescriptions, an idea which last year became a topic of discourse.

“The idea was also discussed at a health ministry`s national working meeting in Batam. However, many things still need to be considered before it can be implemented,” the head of East Java`s health office, Dr. Dodo Anondo, said last year.

Experts have deduced that Indonesia has at least 3,000 types of medicinal plants that could be processed to cure illness.

Technology is important, which according to natural medicine researcher Prof. Dr. Subagus Wahuono of Yogyakarta-based Gajah Mada University, is needed to enrich the active compounds of herbal medicines.

Texto: Bikya Masr Staff
Data: 10.09.2012
Link:
http://www.bikyamasr.com/77149/bali-india-foundation-developing-10000-plants-for-medicinal-purposes/

terça-feira, 11 de setembro de 2012

Researchers seek new drugs through evolution and local plant lore

Researchers have isolated potential drugs from this plant, the wild tomatillo.



Some of the most successful drugs we know about have come from plants, including the cancer drug Taxol, the malarial treatment artemisinin, and even aspirin. The latter two were identified because of their use in herbal remedies that targeted known symptoms.

Many plants produce a complex mixture of chemical compounds, and the lure of finding new drugs has resulted in what has been termed "bioprospecting," or searching plants for compounds that have activity in various drug assays. Choosing plants that are already used in traditional herbal remedies would seem to be the right place to start, but it's not clear which (or what percentage) of these remedies are based on anything more than a placebo effect. Now, a study in PNAS suggests that a combined knowledge of evolution and local lore might hold the key to finding the plants with the best chance of producing a useful drug.

The challenge of working with plants that are used as herbal remedies is that there are so many: most indigenous cultures seem to have had them, and most involve plant species that don't have a global range. In addition, some of the more popular ones seem to have been shared between cultures, and it's not clear whether that is a product of their effectiveness.

How do we make sense of all this mess? The authors of the new study make two assumptions to help narrow things down. The first is that, if a remedy is successful, it will be discovered by more than one culture. The second is that a given remedy wouldn't be limited to a single species, but is likely to be made by that species' closest relatives.

What that means is that cultures are in geographically remote locations will have a similar set of remedies made from plants. But, because they are so far removed from each other, they generally won't have access to precisely the same species, but will be able to identify closely related ones. So, if you can identify closely related species that are used for similar purposes by different cultures, chances are this group contains a product with interesting properties.

To test this, the authors obtained information about medicinal plants used by cultures from three very distinct locations: Nepal, New Zealand, and South Africa. They then compared these plants to a list of species that we have an evolutionary history for, primarily from DNA sequence comparisons. Each area had thousands of plants, and a fraction of these were used for medicinal purposes (under five percent for everywhere but Nepal, which used 14 percent of the available plants).

The authors identified all the medicinal plants on the evolutionary tree, and then looked for cases where a species in a given genus that were used in all three cultures. These were dubbed "hot nodes," or groups of species that were frequently put to medicinal use in a given area. They found a hot node in one area was 38 percent more likely to predict the presence of medicinal plant used for the same condition in other areas than you'd expect by random chance.

This wasn't always statistically significant, so the authors examined the evolutionary tree as a whole. They found that hot nodes include 133 percent more medicinal plants than a random sample of species would.

Although the results weren't always significant, the authors consider the frequent identification of cross-cultural medicines as providing an important validation. "That we recover a phylogenetic signal in our cross-cultural comparisons is strongly indicative of independent discovery of efficacy," the write, "and provides unique large-scale evidence that plant bioactivity underlies traditional medicine." In other words, although some of these remedies may be placebos, the tendency of remedies to line up with evolutionary history across distant cultures suggests that there are real effects here.

Will this make developing drugs any easier? Here, the authors admit the message is a bit mixed. As it turns out, a comprehensive study to identify medicinal plants in a given country is a lot of work, so it isn't a simple solution. But it might pay off in the end. Not only can they help focus bioprospectors on the right plant, but also on the sorts of ailments it might work for, how it's administered, and so on. All of which could speed up the drug testing process considerably.

Texto: John Timmer
Data: 11.09.2012
Link: 

De 13 a 15 de agosto, o VIII Congresso Internacional de Nutrição Clínica Funcional

Para maiores informações: http://www.vponline.com.br/congresso/

Aproveitamento integral dos frutos pequi e baru


Mulungu


Mulungu – Erythrina mulungu

Texto: Médica Veterinária Carolina Granconatto de Abreu

O mulungu é uma árvore da Família Fabaceae (sendo que em Cronquist (1981), é classificada em Leguminosae), também conhecida como tiricero, mulungu-coral, capa-homem, amansa-senhor, canivete, sapatinho-de-judeu, suína-suinã, corticeira ou bico-de-papagaio. De origem da parte central do Brasil, ocorre desde Mato Grosso do Sul e São Paulo até o Tocantins e Bahia. 

Outras três espécies podem ser confundidas com ela por possuírem características parecidas e terem os mesmos nomes populares, a Erythrina verna, a E. falcata e a E. poeppigiana. É uma árvore ornamental, usada também para sombrear cacaueiros e reflorestamentos mistos.  Aves como psitacídeos e beija-flores se alimentam do néctar das suas flores.

Tendo propriedades medicinais, é empregado como inseticida e também como sedativo para casos de ansiedade, agitação psicomotora e insônia. Outros usos são contra asma, bronquite, inflamações hepáticas e esplênicas, gengivite, e febres intermitentes. Possui alcaloides e esteroides, sendo os primeiros responsáveis pelo efeito hipotensor e regulador da freqüência cardíaca. Deve-se tomar cuidado, pois suas sementes são tóxicas.

Um estudo realizado com ratos para avaliar a toxicidade da infusão das suas cascas sobre o fígado observou que houve lesão celular de grau variável, porém reversível se doses menores fossem administradas. Sendo que em literatura, os autores não encontraram descrições sobre contra-indicações ou efeitos colaterais do mulungu.


Referências:

BORGES, R. S. et al. Hepatotoxicidade de plantas medicinais VII. Ação da infusão de Erythrina mulungu Mart Ex. Bent no rato. Revista Científica da Universidade de Franca, Franca, v. 5,n.1/6, p. 9-13, jan.2003-2005.

LORENZI, H. Árvores brasileiras, Editora Plantarum, Nova Odessa-SP, 1992.

Mulungu – seção de árvores nativas.